Historia, zalety, przyszłość – Jak szybko ewoluuje rynek motoryzacji???
Wielu Polaków uważa, że zakup i jazda elektrykiem jest nieopłacalna. Argumentuje to wysoką ceną za 1 kWh, albo wysokimi kosztami utrzymania, nic bardziej mylnego. W tym artykule skupimy się na rozwianiu mitów oraz przybliżeniu historii powstania auta elektrycznego, a przede wszystkim korzyści wynikających z posiadania takiego cuda motoryzacji.
Historia aut elektrycznych
Pierwsze auto elektryczne powstało w połowie XIX wieku, prawdopodobnie w latach 1832-1839, jednak daleko było mu do doskonałości. Odpowiadał za nie szkocki wynalazca Robert Anderson. W podobnym czasie, w latach 1834-1836, prototyp pojazdu napędzanego energią elektryczną skonstruował amerykański kowal Thomas Davenport.
Jednak już w 1910 roku zniknęły całkowicie z ulic wyparte przez prężnie rozwijające się auta napędzane silnikami spalinowymi. Największymi wadami ówczesnych konstrukcji był niewielki zasięg jazdy na akumulatorach oraz niskie prędkości maksymalne.
W połowie lat 90. XX wieku powrócono do rozwoju aut elektrycznych. Na początku mieszkańcy Los Angeles, Tucson i Phoenix w ramach programu badawczo-rozwojowego otrzymali dostęp do auta EV1 marki General Motors. W 1997 roku rozpoczęła się sprzedaż Toyoty Prius.
Natomiast nikt nie dokonał takiego przełomu jak Tesla w 2004 roku. Wprowadzili na rynek auto o ówczesnym oszałamiającym zasięgu przekraczającym 300 km. W 2009 roku zadebiutował najpopularniejszy jak dotąd model elektryka na świecie – Nissan Leaf. Ciężko o aktualne dane, ale w 2020 sprzedaż przekroczyła 500 000 szt. na świecie!
Historia marki, która spopularyzowała elektryki – TESLA
Jednym z współzałożycieli marki jest Elon Musk. Jest on autorem głównej biznesowej strategii przedsiębiorstwa, którą jest dostarczenie niedrogich elektrycznych samochodów do masowego klienta. Strategią firmy jest dostarczanie aut najpierw do najbardziej zamożnych użytkowników, aby finansować powstawanie giga-fabryk oraz technologii montażu dzięki, którym już będą produkowane auta w cenach przystępnych dla przeciętnego Kowalskiego.
Na początku blisko 5 lat od 2003 roku trwało opracowanie wraz z firmą Lotus pierwszego samochodu marki Tesla o nazwie Rodster. Sylwetką stylizowany był na Lotusa Elise oraz Europe. Produkcja rozpoczęła się w 2008 roku, ale pochłaniała dużo czasu. Bryła auta była składana w Anglii, a następnie transportowana do Kaliforni, aby zamontować do niej akumulatory. Dopiero wtedy auto było kierowane na rynek. Z tych powodów powstało jedynie 2500 szt. aut, a niskobudżetowość projektu oraz wycenienie auta na 109 000 $ zasiliło budżet w dużym stopniu.
Po lewej TESLA Roadster, po prawej Lotus Elise
Pozyskane pieniądze z sprzedaży pierwszego modelu pozwoliły na rozpoczęcie produkcji w USA na większą skalę. Kolejnymi pojazdami w segmencie klasy wyższej były Model S oraz Model X. Po nich uwagę przekierowano na auta klasy średniej czyli Model 3 oraz Model Y. W odróżnieniu od marek, które mają wysokie doświadczenie zdobyte podczas produkcji aut spalinowych Tesla radzi sobie bardzo sprawnie. Auto powstaje od podstaw jako auto elektryczne, a nie przerobiony model spalinowy na zasilany energią elektryczną.
Jak widać z poniższego wykresu na przestrzeni lat wydajność produkcyjna wzrosła wielokrotnie. Oczywiście ktoś powie, że to nie przekłada się na sprzedaż, ale nic bardziej mylnego. Czas oczekiwania w zależności modelu jest od kilku miesięcy do niekiedy prawie roku.\
Przewagi elektryków nad autami spalinowymi
Pojazdy elektryczne oferują nam niewyobrażalnie wysokie osiągi. Przykładowo testowana przez naszą firmę Tesla Model 3 w wersji Long Range potrafi przejechać do 602 km na jednym ładowaniu, przyspiesza do setki w czasie 4,4s oraz prędkość maksymalna wynosi 233 km/h. Osiągi możemy porównać do topowych wersji sportowych aut spalinowych, jednak koszty przejechania 100 km nie są już podobne. Pokonanie tego dystansu Teslą, którą ładujemy ładowarką w swoim domu będzie oscylowało w kwocie około 11 zł/100 km, gdzie sportowe auto spalinowe spali średnio około 15 – 20l/100 km benzyny, która kosztuje teraz około 7,50 zł, dając nam niewyobrażalnie wysokie kwoty około 112,5 – 150 zł/100 km. Dla porównania przeciętne auto osobowe spala około 8l/100 km w mieście, a około 6l/100 km w trasie. Reasumując koszt podróżowania wyniesie nas od 45zł do 60 zł/100 km. Drogi czytelniku czy zdajesz sobie sprawę, że czasy kiedy litr benzyny kosztował 4zł już nie wrócą?!
Należy przytoczyć sytuację paliwową na całym świecie. Na początku pandemii koronawirusa mogliśmy się cieszyć ogromnymi obniżkami cen paliwa, ponieważ cały świat się zatrzymał w miejscu. Jednak w miarę postępującego czasu ceny rosły, a największe podwyżki przyniósł rok 2022. Uchwalona obniżka VAT-u na stacjach 1.02.2022 r. nie przyniosła efektów na długi czas. Agresja Rosji na Ukrainę wywołała panikę w społeczeństwie, ludzie wykupowali paliwo w ilościach hurtowych co przełożyło się na cenę paliwa, która zatrzymała się teraz na poziomie około 7,50 zł za litr benzyny 95(stan na 30.05.2022r.). Po przywróceniu pełnego VAT-u za ten sam litr paliwa będziemy musieli zapłacić już około 8,60 zł. Prognozy nie są optymistyczne i przewidują, że do końca roku paliwo może zdrożeć nawet do poziomu ok. 10 zł za litr!
Korzyści z jazdy autem elektrycznym
- Możliwość ładowania z gniazdka domowego, które w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną zmniejsza koszt przejazdów do 0 zł,
- Uniezależnienie się od podwyżek paliwa,
- Żywotność baterii sięgająca 8-9 lat,
- Darmowe parkingi w miejskich strefach płatnego parkowania,
- Możliwość poruszania się buspasem w dużych miastach,
- Większa amortyzacja dla przedsiębiorców
Program – „Mój elektryk”
Decyzją Komisji Europejskiej w ramach tzw. comfort letter dofinansowaniem, niestanowiącym pomocy publicznej, mogą zostać objęte nowe pojazdy zeroemisyjne. Przy czym osoby fizyczne mogą się starać o dofinasowanie pojazdu kat. M1 (auta do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy), którego koszt nie przekracza 225 tys. brutto. Ograniczenie cenowe nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
Aby uzyskać dofinansowanie wystarczy spełnić dwa warunki:
- kupić lub wziąć w leasing nowy pojazd elektryczny, którego cena nie może przekroczyć ceny maksymalnej określonej w programie [LINK do tabeli],
- w przypadku zakupu zarejestrować pojazd na terytorium RP, ubezpieczyć go i zobowiązać się, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.
Kwoty dofinansowań w przypadku zakupu pojazdu:
- M1 nawet do 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km),
- N1 do maksymalnie 70 000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych),
- L1e-L7e od 4 000 zł.
Wsparcie do zakupu pojazdów kat M2 i M3 przez przedsiębiorców może odbywać się na zasadach zgodnych z pomocą publiczną (GBER), w związku z tym nabór na te kategorie zostanie ogłoszony na późniejszym etapie.
Legenda oznaczeń kategorii aut:
- Kategoria M: pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła, w tym:
- kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;
- kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t;
- kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalna masę całkowitą przekraczającą 5 t.
- Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
- kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t;
- kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t;
- kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t.
- Kategoria L: pojazdy dwukołowe lub trójkołowe, niektóre pojazdy czterokołowe, w tym:
- kategoria L1e - motorowery dwukołowe;
- kategoria L2e - motorowery trójkołowe;
- kategoria L3e - motocykle dwukołowe bez bocznego wózka;
- kategoria L4e - motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem;
- kategoria L5e - motocykle trójkołowe;
- kategoria L6e - czterokołowce lekkie;
- kategoria L7e- czterokołowce.
Źródło: https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/program-moj-elektryk--pytania-i-odpowiedzi
Podsumowanie – ograniczone zasoby ropy naftowej na świecie
Chociaż zasoby ropy naftowej mogą wydawać się ogromne, to z roku na rok pojawiają się coraz większe problemy z wydobyciem jej przez napięte sytuacje polityczne wielu krajów. Tak więc za jakiś czas będziemy opierać motoryzację tylko o auta elektryczne i wodorowe. Pytanie, dlaczego by nie skorzystać już dziś z korzyści jakie niesie za sobą posiadanie elektryka?!
Najnowsze na blogu
Przyszłość pomp ciepła w Polsce: rewolucja w zakresie zrównoważonej energii
Wielu Polaków uważa, że zakup i jazda elektrykiem jest nieopłacalna. Argumentuje to wysoką ceną za 1 kWh, albo wysokimi kosztami utrzymania, nic bardziej mylnego. W tym artykule skupimy się na rozwianiu mitów oraz przybliżeniu historii powstania auta elektrycznego, a przede wszystkim korzyści wynikających z posiadania takiego cuda motoryzacji. Historia aut elektrycznych Pierwsze auto elektryczne powstało … Continued
Jak działa program Mój Prąd 5.0?
Wielu Polaków uważa, że zakup i jazda elektrykiem jest nieopłacalna. Argumentuje to wysoką ceną za 1 kWh, albo wysokimi kosztami utrzymania, nic bardziej mylnego. W tym artykule skupimy się na rozwianiu mitów oraz przybliżeniu historii powstania auta elektrycznego, a przede wszystkim korzyści wynikających z posiadania takiego cuda motoryzacji. Historia aut elektrycznych Pierwsze auto elektryczne powstało … Continued